Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Michael & Ilona - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Michael & Ilona - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Michael & Ilona

06 Maart 2017 | Indonesië, Jogjakarta

KL - Yogyakarta
Na de 3de dag in Kuala Lumpur was het weer tijd om verder te gaan. We hadden een vlucht van KLIA2 naar Yogyakarta met Air Asia (beste budget airline) de ervaring was een stuk beter dan met een gemiddelde ryanair vlucht, omdat we bagage hadden ingeckeckt kregen we er zelfs een maaltijd bij!
Na 2,5 uur vliegen waren we eindelijke geland in Yogyakarta. Een taxi had ons naar het hotel gebracht.
We verbleven hier in het Puri Artha hotel. Een super lief hotelletje met mooie tuin en groot zwembad!
Nadat we eenmaal hadden uitgepakt waren we naar de receptie gegaan om voor de volgende dag onze dag te plannen. (Waar in KL iedereen Engels sprak, is hier bijna niemand die Engels spreekt). Nadat de taxi geregeld was voor de volgende dag zijn we nog even naar Malioboro Street gegaan. Een lange straat met een grote mall en verder allemaal kleine kraampjes.
Klein hapje gegeten en toen terug naar het hotel, op tijd naar bed, want de volgende dag werden we om 4 uur in de ochtend opgehaald!!!

4 uur in de ochtend, taxi stond klaar, ontbijt ook en daar gingen we dan. Op naar de sunset tour van de Borobudur (boeddistisch heiligdom)! We hadden zoveel mooie foto's gezien dat we dit natuurlijk niet wilden missen. Een klein probleempje... op het weer heb je geen invloed, dus het was zo mistig en bewolkt dat we er niks van hebben gezien. Dit was best wel een teleurstelling... niks aan te doen helaas dus na nog wat selfies met de Boeddha's te hebben gemaakt zijn we terug naar onze taxi gegaan.

Keraton / sultans palace
Een halve kilometer verder op was het natuurlijk stralend weer, dus toen baalden we stiekem nog iets meer dat de Borobudur zo'n flop was geweest. Nadat de taxi onderweg een paar keer gestopt was zodat wij foto's konden maken kwamen we bij het keraton aan. Kaartje gekocht en met guide daar rond gelopen. Dit was erg mooi! Mooi stukje geschiedenis en een leuk weetje; de (huidige) sultan woont er nog steeds! Nadat we ongeveer een half uurtje met onze tour bezig waren werden we gestoord door een leraar engels die met zijn klas ook het paleis aan het bezoeken was. Hij wilde even een praatje maken in het engels en vervolgens de vraag of z'n klas met ons op de foto mocht, prima vonden wij. Toen de tour echter was afgelopen gebeurde het volgende: een uur lang zijn we kwijt geweest aan foto's maken met mensen. De een na de ander wilde met ons op de foto. Op een begeven moment leek er geen einde meer aan te komen. Van kindjes tot volwassen mensen echt iedereen wilde met ons op de foto. We kwamen voor de sultan en kregen vervolgens een "celebrity for an hour experience". We waren nog even gebleven voor een voorstelling met traditionele Javaanse muziek en dans.

Taman Sari /Water Castle
Gebouwd mid 18de eeuw door de Portugezen. Het was een mooi gebouw met 3 zwembaden. Eentje voor de sultan een voor al z'n vrouwen en eentje voor de kinderen. Het was leuk om te zien, maar of het echt de moeite waard is... Het ligt vlakbij het paleis van de sultan dus opzich goed te combineren. Je kan er wat mooie foto's maken en ze lieten ons zien hoe ze Batik maakten.

Prambanan (tempel)
WOW! Echt in een woord wow. We hadden stralend weer, het was niet heel druk en wat was het mooi.
Een groot park met als hoogtepunt deze tempels. Je mocht er ook op/in. Echt de moeite waard om naartoe te gaan!

Het was 2 uur en we hadden alles gezien wat we wilden zien dus we gingen weer terug naar het hotel. Even lekker gezwommen tot er weer een regenbui kwam toen zijn we terug naar onze kamer gegaan. In de avond zijn we weer naar Malioboro Street gegaan. Een local bracht ons naar een klein verstopt zaakje waar ze Batik maakten. We kregen thee en kregen wederom uitleg over de Batik. Dit was erg leuk. We hebben ook maar een kleine Batik gekocht om mee naar huis te nemen. Ze vroegen in eerste instantie 90 euro, we hebben uiteindelijk 20 Euro betaald :)

Surabaya
De volgende dag zijn we opgestaan en was het tijd om met de trein naar Surabaya te gaan (een rit van 6 uur). We reisden "esekutif" klasse want de rest had geen airco. De "esekutif" klasse is nog minder dan de normale reizigers klasse bij de NS, maar een ding moeten we ze meegeven, ze rijden in ieder geval op tijd ;)
Het was een mooie reis tussen de rijstvelden door. Allemaal huisjes gemaakt van golfplaten en hier en daar een "normaal" huis.
Eenmaal aangekomen in Surabaya waren er natuurlijk weer 100 taxi's die je naar het hotel wilden brengen. Wij er eentje uitgezocht die zei te weten waar het was, maar niks was minder waar. Hij wist ongeveer waar het was. Na het zoveelste rondje waren we het zat en hebben we onze gastheer gebeld, die kwam er meteen aan op z'n scooter! Wat een vriendelijke man! We zitten bij hem en zijn gezin in huis. Ze wonen in een compound met alleen maar grote huizen overal. Hij heeft ons naar de Mall gebracht en hier hebben we wat rond gewandeld. Hier weer de taxi terug naar ons guest house en ja hoor... ook deze kon de weg niet vinden. Uiteindelijke toch het huis gevonden en minder af hoeven te rekenen en de taxi chauffeur had zich verontschuldigd.
Het communiceren hier valt niet mee, want het gemiddelde engels wat ze hier kunnen is: I doe not spiek English verrie wel.
Zo dadelijk weer slapen en morgen gaan we naar Malang!

Liefs!

Mike & Ilo

• 06 Maart 2017 - 17:11

Papa:

Wooow, wat een indrukken! En cool dat een taxi wil stoppen om foto's te maken. En met zo'n lange treinreis zie je meer van het land dan met het vliegtuig. Ben heel benieuwd naar de foto's straks. Hopelijk worden het vanaf nu dan alleen maar zonnige foto's. Wij zullen duimen ;-)

Liefs van Linda en papa! XXX

• 07 Maart 2017 - 00:25

Flipz:

Yo amigos.. echt vette reis, topp.. leuke story al en vette foto's.. en dat weer maakt niet uit dat komt uniek voor jullie trip.. groetjes vanuit Asuncion.. bien viaje!!

• 07 Maart 2017 - 18:20

Wilma En Hennie:

Hoi globetrotters. Jullie hebben al mooie dingen gezien. Jammer dat het mistig was op de Borobudur. Wij hadden wel geluk en hebben mooie foto's kunnen maken (uiteraard met de nodige locale bewoners.....you are my friend). We kunnen nog fotoshoppen! Jullie foto's hangen voortaan in vele huiskamers in Indonesie. Blijf genieten van het mooie land en de vriendelijke mensen! Groetjes van Wilma en Hennie